News and updates

0

Stiller en soepeler busritten op de Veluwe: vaker rijden op waterstof

Tussen Apeldoorn en onder meer Harderwijk, Zwolle en Amersfoort rijden binnenkort regelmatig streekbussen op waterstof. Goed nieuws voor de reiziger, die op een comfortabeler rit kan rekenen. En het is een volgende stap naar een betere luchtkwaliteit in onder meer de binnenstad van Apeldoorn.

Johannes Rutgers 01-09-19, 07:30 De Stentor

Met de bus van Apeldoorn naar Amersfoort rijden zonder één keer de rem in te trappen. Dat klinkt misschien eng voor de passagiers, maar wie het meemaakt zal een zeer comfortabele reis beleven, weten Erik Dogger en Arend Meijer zeker. De chauffeur heeft dan optimaal gebruik gemaakt van de eigenschappen van de waterstofbus. Die remt, dankzij een dynamo in de wielnaaf, zelf sterk af zodra het gas wordt losgelaten. Als een chauffeur daar handig mee om gaat, is op de rem trappen niet meer nodig. Voeg dat bij het soepele optrekken van dit type en je zoeft zonder schokken naar je bestemming. Prettiger dan bij de traditionele dieselbus, vertellen Erik Dogger en Arend Meijer van busmaatschappij Syntus Gelderland. Daarin rijden vraagt nou eenmaal soms om stevige stoten op gaspedaal en rem. En dat merkt de passagier.

Slapen
De testrit deze middag verloopt inderdaad bijzonder gladjes. ,,En dan is dit de eerste keer dat deze chauffeur met de waterstofbus rijdt’’, zegt passagier Dogger, als het voertuig weer terug is bij de remise. Met andere woorden: het kan nóg soepeler. Dogger spreekt uit ervaring; zelf rijdt hij al een flinke tijd met de waterstofbus. Naar Arnhem heen en weer, omdat de Apeldoornse bussen daar de schone brandstof moeten tanken. Ritten zonder passagiers. ,,Maar als die er in zouden zitten en ik doe m’n best, slapen ze in een half uur’’, omschrijft de Syntus-chauffeur hoe deze bus zachtjes kan zoeven. En dan is ‘ie ook nog stiller. ,,Eigenlijk is het alsof je in een luxe auto stapt.’’

De waterstofbus draait al een tijd mee in de dienstregeling in Apeldoorn. Nu komt het moment dat twee exemplaren volop op streeklijnen worden ingezet. Daarmee zullen veel meer passagiers gaan ervaren wat het verschil is. Het opvallende is dat chauffeurs tot nu toe weinig van passagiers hoorden dat hun rit comfortabeler is. Maar onbewust moeten ze het verschil wel degelijk opmerken, zo zijn Dogger en Meijer overtuigd.

 

Romantiek
Alles goed en wel, maar verdwijnt met de dieselmotor niet de romantiek van het vak? Dogger: ,,Dat dacht ik eerst wel. Maar als je eenmaal over bent, merk je dat je er zelf ook veel rustiger door gaat rijden. Het is gewoon relaxter en het wordt een sport om de rit zo soepel en zuinig mogelijk te maken.’’ Oh ja: die rit naar Amersfoort zonder één keer te remmen – die is onlangs echt gemaakt.

Comments

There are no comments yet.

© Copyright Hymove 2017. All rights reserved.