News and updates

0

Tussentijds rapport over inzet 2 waterstofbussen in Veluweconcessie

Twee H2FC bussenproject in Veluweconcessie bij Keolis, september 2018-maart 2020

Sinds september 2018 rijden 2 waterstofbussen in de openbare dienstregeling bij Keolis in de regio Apeldoorn. Keolis, dienstverlener in flexibele mobiliteit, ZETT leasemaatschappij voor waterstofpersonenbussen voor de OV-sector en HyMove, producent van waterstofbrandstofcelsystemen werken daarbij samen.

Als vervolg op het project met een waterstofbus in 2015 -2017 is in september 2018 gestart met een 2 bussenproject in de dienstregeling van Keolis. Daarvoor is de bestaande Solbus, uit het 1e project ingezet en tevens een waterstofbus van Ursus, die gebouwd was als voorloper van een serieproductie.

De bussen rijden in het regionale openbaar vervoer, hoofdzakelijk lange ritten van circa 90 km en daarin ook enkele stukken op de snelweg. Ook de tankritten naar Arnhem zijn over de snelweg. De dagelijkse gemiddelde snelheid is ongeveer 50 km/hr. De inzetbaarheid van de Solbus was 96% en van de Ursusbus 92%, wat vergelijkbaar is met dieselbussen. Hierbij zijn de tankritten van 2 uur per keer inbegrepen. Het project heeft na een jaar probleemloos tanken bij de tijdelijke tankvoorziening van HyGear de overstap gemaakt naar het openbare tankstation van PitPoint.

Het verbruik van de Solbus is 6,1 kg waterstof/100 km, onafhankelijk van het seizoen. Bij de Ursusbus is het in wintermaanden 2,2 kg/100 km hoger door het gebruik van de elektrische kachel.  Dit verbruik is circa 40% lager (4 kg/100 km) dan van de waterstofbussen uit de eindrapportage van het Europese project HIGH V.LO-CITY met projecten in verschillende Europese steden.

Het leasen van bussen inclusief onderhoud en brandstof is voor de vervoerder een nieuw concept. Met name aan het wegnemen van zorgen over de dagelijkse waterstofvoorziening, waar in dit stadium nog sprake is, is grote behoefte. Een realistische inschatting van de “total cost of ownership”, de TCO,  voor een waterstofbus is € 0,99 per kilometer. Hierbij is uitgegaan van 100.000 km per jaar, 2,5% rente, € 475.000,- aanschafprijs en een genormaliseerde groene waterstofprijs van € 5,- per kg.

Samenvattend kan gesteld worden dat de door Keolis gekozen waterstofbussen probleemloos ingezet kunnen worden in het OV. Met hun grote actieradius en korte tanktijden vormen deze waterstofbussen een één op één vervanging van diesel- of CNG-bussen. De flexibele inzetbaarheid maakt dat deze bussen geen aanpassing van de dienstregeling verlangen en in voorkomende gevallen voor elke andere bus in het OV kunnen inspringen. Het uitermate lage waterstofverbruik zorgt daarnaast voor een dermate lage TCO, dat de drempel om van conventionele bussen naar waterstof over te stappen relatief laag is.

Een kopie van het rapport is op te vragen via info@hymove.nl.

Comments

There are no comments yet.

© Copyright Hymove 2017. All rights reserved.